Själavård

Det ligger två saker i min Bibel!

Hej på er alla!! Hoppas ni njuter av sommaren. Det gör vi och nu ligger vi i full förberedelse inför helgens Själaro. Det städas, tvättas, bakas, fixas, vi ber och läser ordet. En helg betyder inte bara en helg, det betyder långt mer än så. Och vi gör det så gärna.

När jag öppnade min Bibel idag tänkte jag på de saker som ligger i min Bibel. Det finns två saker jag lagt dit som ska påminna mig om vikten av det som de representerar. Det ena är senapsfrö som ligger lite här och var. Vet du hur små de är??! Pyttesmå men med en otrolig sprängkraft, fast dessa korn/frö är så små kan de bli 40-150 cm höga. Jesus talar om senapsfrö i Matteusevangeliet 17:20 Jag försäkrar er att OM er tro BARA var så stor som ett senapsfrö kunde ni säga till detta berget ”flytta dig dit bort” och det skulle göra det.INGET skulle vara omöjligt för er.

Inget skulle vara omöjligt

Wow!!Inget skulle vara omöjligt för oss. Och vi skulle kunna säga till detta ”berget” till vår omöjliga svårighet – flytta dig dit bort. Hur bra är inte det?! Jag brukar titta på det där lilla lilla fröet och påminna mig om att det är den lilla tron jag behöver för det som ligger framför mig. Bara det lilla!

Skyddsänglar som bevarar

Det andra som numera ligger i min Bibel är en vit liten fjäder jag hittade på golvet här hemma en dag. Det får mig att tänka på änglar. I Bibeln finns det många änglar beskrivna för oss och en del av dem bär namn också.För mig är de en påminnelse om att vi har skyddsänglar som bevarar och beskyddar oss. Psaltaren 91:11-13 beskriver följande : Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på ALLA dina vägar. De skall BÄRA dig på händerna så att du inte stöter din fot mot någon sten.Över lejon och huggormar skall du gå fram , du skall trampa ner unga lejon och drakar.

Tro eller beskydd idag?

Det viktiga att veta är att det är Guds änglar och ingen ängel är större än Gud själv. Men han skickar änglar till oss när vi behöver dem. På alla dina vägar, var du än är, där bevarar Gud dig genom sina änglar. Och de ska bära dig så att du inte stöter din fot mot någon sten. Fantastiska löften idag!

Vad behöver du idag? Tro som senapsfröet visade eller beskydd av Guds änglar?

Läs gärna i Bibeln Psaltaren 91

2 tankar om “Det ligger två saker i min Bibel!

  1. Tack för härliga, underbara och tros stärkande tankar och reflexioner!

    Tycker om att läsa om vardagstro som fått penseldrag av det gudomliga!
    Som att änglar beskyddar och hjälper även då faran är över oss.

    ”Ty han har gett sina änglar befallningar om dig. Att dom ska bevara dig på alla dina vägar.
    Dom ska bära dig på händerna så att du inte stöter din fot mot någon sten. Över lejon och huggormar
    ska du gå fram. Du ska trampa ned unga lejon och drakar”, i mitt namn.

    Precis de verserna har jag tonsatt och gjort till en egen liten ”Davidspsalm”.
    Läser eller sjunger dem ofta till mina barn när de är utsatta eller ska
    iväg nånstans när mamma-hjärtat får stanna hemma.
    Lustig att du nämnde just dessa ur Ps 91!

    Det är så sant att vår tro inte behöver va större än ett senapskorn och att vår rustning inte mer
    än några stenar som hos herdepojken som inte visste att han en dag skulle möta sitt livs fiende och övervinna honom med den styrka som trofasthet uthållighet och skicklighet ger ett tjänande i det dolda av de små och föraktade.
    Men det visste förstås Gud som hade allt i sin hand och planerat varje litet steg.

    När vi står inför ett berg eller vårt livs Goliat är vi oftast övertygade om att ”det här kommer inte gå”
    ”Jag kommer få ha det så här hela livet”.” De/han/hon kommer aldrig ändra sig”. ”En gång var jag
    ute i tjänst och i en levande församling. Nu är jag ensam och ingen frågar efter mig”

    -Just den långa väntan i sjukdomslandet, utanförskapet ur en släkt eller värde (/församlings)gemenskap som betytt mycket eller väntan på att få göra skillnad och använda gudagivna gåvor eller ”omöjliga” uppgifter
    får oss -inte sällan- att ge upp och sätta likhetstecken mellan väntan och hopplöshet (eller gå in på fel väg som i efterhand kommer stå oss dyrt).

    En av de saker människan har svårast för- tror jag- är att vänta. Vi vill att allt ska ske NU. Och sker det inte NU så är Gud inte med oss.
    Vi vet att det inte är Gud som ger dessa tankar av uppgivenhet men ändå ger vi efter för känslan av att inget spelar nån roll längre.

    Gud kanske visste och tänkte men han har nog glömt…mig eller tycker att jag får skylla mig själv eller så tänker han att det finns andra som är så mycket bättre.
    Positionerna är liksom låsta,,,,i vår hjärna, men inte i Guds!

    Gud som känner oss bättre än vi själva har lovat att vårt liv, vår kallelse, vår längtan, vårt lidande inte är förgäves eller bortkastade i hans ögon,
    även om det i våra ögon ser ut som ett ständigt pågående nederlag så har Gud ALLTID en plan en utväg men fr f a har han mening och tröst att ge när hopplösheten och likgiltigheten har slagit rot och en kil i vår tro.

    Det är då vi behöver en total ”make-over”, inifrån.
    En själens och andes reningsbad där Gud får göra allting nytt. Vi behöver påminna oss om bibelord som ger styrka mitt i striden om kamp trots fiendens överlägsenhet om bibelns Guds män och kvinnor som mött samma lidande samma motstånd samma hårdnackade folk att besegra.
    Som också gjort fel, gjort bort sig men alltid VÄNT om från sin synd, otro på sig själva eller Gud följt sin kallelse och till sist vunnit seger, oavsett hur vägen dit såg ut.

    Precis som herden aldrig överger sina får går ”vår Herde” med oss varje dag oavsett omständigheter och ger sina änglar befallningar om oss.
    Som bär oss när vi själva inte orkar gå.

    Allt det bästa. Glädje i motgång sol efter regn och kraft i svaghet önskar jag er!
    Herren bevare er och välsigne er och ger er av SIN frid.
    Amen!
    /Charlotte

    1. Tack så mycket Charlotte! Tänk att vi har allt i Jesus oavsett våra omständigheter. Det är trots alla svårigheter som Gud i sin nåd kan göra något stort i oss. Han vänder svårigheterna till segrar och bär oss varje dag.
      Allt gott!
      Carro

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *